Waarom stellen we de risicovragen?
Naast jouw persoonlijke gegevens zoals jouw naam, geboortedatum, adres, bankrekeningnummer en autogegevens: merk, type, kenteken en meldcode stellen we ook een aantal vragen om het risico te bepalen. Deze risicovragen zijn nodig om onze verzekeringen betaalbaar te houden. Door risicovragen aan je te stellen, zijn we in staat om het risico te beoordelen en kunnen we mensen die misbruik van de verzekering willen maken tegenhouden.
Waar gaan de risicovragen over?
Het verzekeringsverleden
Heeft een verzekeraar ooit van jou een verzekering opgezegd of geweigerd dan krijgen we daar een melding van. We willen de reden van de opzegging of weigering dan weten. Is dat omdat er fraude is gepleegd? Dan kunnen we de verzekering niet accepteren.
De schadehistorie
We vragen ook naar hoeveel schades je hebt gehad in de laatste jaren en wat voor schades dat zijn geweest. Heb je te veel schades gehad dan moeten we je helaas afwijzen. Dit doen we om de verzekering voor jou en onze andere klanten zo goedkoop mogelijk te houden
Het strafrechtelijk verleden
Heeft een verzekeraar ooit van jou een verzekering opgezegd of geweigerd dan krijgen we daar een melding van. We willen de reden van de opzegging of weigering dan weten. Is dat omdat er fraude is gepleegd? Dan kunnen we de verzekering niet accepteren.
Jouw rijgedrag
Ook willen we weten of jouw rijbewijs weleens is ingenomen of dat je rijbevoegdheid is ontzegd. Afhankelijk van de reden, bepalen we of we je kunnen verzekeren of niet.
De slotvragen
Bij jouw aanvraag kijken we naar bovenstaande punten. Dit doen wij door middel van het stellen van slotvragen bij het aanvragen van een verzekering. We toetsen uw antwoorden met behulp van diverse bronnen. We kijken naar de informatie die je hebt gegeven, ons acceptatiebeleid en de informatie die bij Stichting CIS over jou is vastgelegd. Bij Stichting CIS worden alle schademeldingen door verzekeraars gemeld. Maar ook rijontzeggingen en verzekeringsfraude.
Wordt de verzekering automatisch geaccepteerd?
Ja, verzekeringen worden meestal automatisch geaccepteerd bij een positief aantal schadevrije jaren, er geen strafrechtelijk verleden is en er geen problemen zijn geweest met een verzekeraar.
Wordt de verzekering niet automatisch geaccepteerd? Dan kan dit onder andere hiermee te maken hebben of uw geclaimde schades in het verleden en ook kan het voorkomen dat een verzekering vanwege administratieve of technische redenen niet automatisch wordt geaccepteerd. Jouw aanvraag valt dan uit en bekijkt een van onze acceptanten wat de reden hiervan is en of we je kunnen verzekeren. Binnen twee werkdagen nemen we contact met je op. Dat kan zijn voor nadere informatie of een toelichting. Vervolgens nemen we dan een besluit over jouw aanvraag.
Mocht jouw aanvraag niet automatisch geaccepteerd zijn? Dan mag je ons ook bellen, je wordt dan direct door ons geholpen. Je kunt ons van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 – 17.30 uur telefonisch bereiken via 088-9993702.
Wat kun je doen als je er niet mee eens bent?
Het kan zijn dat je een ander beeld hebt, of dat de gegevens die bij Stichting CIS staan niet juist zijn. Je hebt altijd het recht om de informatie op te vragen bij Stichting CIS. Indien er iets niet goed in staat, kun je altijd de partij die de gegevens heeft opgegeven bij CIS vragen om deze aan te passen. Je vindt hierover meer informatie op de website van de Stichting CIS.